onsdag 4 april 2012

Stjärnor eller lag?

Det är väldigt kul att vi har läsare från jordens alla hörn. Det är givetvis roligt att många andra personer från olika lag läser vår blogg. Jag skriver inte här för att bli populär utan för att jag tycker att det är skoj och för att jag just nu har tid. Ibland är det väldigt seriöst och ännu oftare med glimten i ögat. Jag vet att många uppskattar det jag skriver, annars hade jag lagt ner detta direkt. Har förstått att många i Åby retar sig på mig och mina åsikter, skoj att ni läser ändå.
Efter att ha tillbringat gårdagen i Örebro och fått se Rögles enorma laginsats så är jag ännu mer övertygad om att det är starka kollektiv som skapar framgång. Att få ALLA att jobba mot samma mål, att trivas ihop och acceptera sina roller är det absolut viktgaste. Det kvittar om du har några stjärnor i ett lag om dom andra i gruppen känner sig mindre värda eller avundsjuka på att det är dessa som står i centrum.
När det gäller min artikel om poängligan var det absolut inte för att kasta skit på Åby som har 4 st duktiga spelare på topp 10 listan. Det vi har lyckats med i år är att få dom flesta att trivas genom delaktighet och relativt lika mycket speltid. Det kommer att ställas oerhört mycket högre krav på ledarna nästa säsong eftersom det förmodligen inte går att spela alla matcher på 3 femmor. Att vissa kanske får mindre speltid i vissa matcher eller kanske inte får spela alls blir en utmaning som ledare. Det som Rögle har gjort så fantastiskt bra är att spelare som spelat väldigt lite eller som Panelin-Borg som nästan inte spelat på hela säsongen trots det ger allt på alla träningar och stöttar dom som spelar, det tyder på karraktär och man är en riktig lagspelare. Att tjura ihop för att man inte får spela under en toppning och låta det gå ut över laget skulle aldrig hända där. Bästa botmedlet är att bita ihop och att jobba ännu hårdare för att visa att man tar det på rätt sätt. Kan vi lyckas med detta har vi världens chans att etablera oss i div 2. En annan viktig bit att klara är den mentala. Att vinna alla matcher har varit skoj men det gäller att klara av motgångar och kunna hitta nycklar till att vända detta till något positivt för framtiden. Det är då man som spelare och ledare visar sitt rätta jag. Vi har en hel det att jobba på men vi lagt en härlig grund med ett härligt gäng. Vi ska inte glömma att när vi startade säsongen var vi 20 st spelare där vissa knappt vågade prata med alla för att man kände sig osäker i sin roll. Där har vi verkligen kommit en bra bit på vägen, tror alla i laget håller med om det. Att komma till en träning och se alla glada människor har verkligen räddat många dagar för mig när jag har haft några tyngre dagar. Av enkätsvaren att döma så gäller det för mig att komma till alla träningar med samma goda humör, jag jobbar på det......
/MG

Inga kommentarer: