fredag 12 september 2014

Fullbokad helg!

USM i Höganäs på lördag och DM-match i Vellinge på söndag innebär att det inte blir några fritidsproblem i helgen. 

En lagledare som är där i vått och torrt och som tog upp FC Helsingborgs damlag i tvåan för ett par säsonger sedan. Han är inte rädd för att sticka fram näsan där det behövs ruskas om och ger sig alltid tid till sporten han är så dedikerad till. Tränare, resfixare, domare, sekretariatsproffs.......  nu är det dags att ta pulsen på Måns Gilén:

- Hur kom det sig att du fastnade för innebandyn?
- Har ju spelat själv i massor av år på ganska låg nivå, var ingen större talang direkt. När det gäller tränarbanan så var det Eva som tvingade mig att hjälpa henne att starta ett nytt F 13-lag för 7 år sedan. 

- Hur har FCH Dams innebandy förändrats sedan du kom och fram till idag?
- Jag fick ta över ett lag i spillror i mitten på november 2010 som låg sist i tvåan men lyckades inte rädda kvar laget. Säsongen efter började vi bygga upp ett nytt lag där vi precis som nu faktiskt slog ihop damlaget med F 16. Vi vann alla matcherna i trean och tog oss upp igen direkt. Vi hade ett lag med många sköna profiler och det var en utmaning att få alla att dra åt samma håll. Sedan dess håller vi till i tvåan och jobbar på att klättra lite varje säsong. 

- Hur håller man sig så länge i den rollen du varit? 
- Jag var egentligen klar med detta när vi kvalade oss kvar i tvåan förra våren och slutade som huvudtränare. Både jag och laget kände att det var dags för en ny röst men så fick du frågan att ta över och då ringde du mig och frågade om jag ville hjälpa dig. Nu är det ju ett helt nytt lag så då blir det ju en nytändning för alla. För tillfället jobbar jag en bit upp i landet i veckorna och det gör att jag inte kan tillföra så mycket som jag vill. Detta innebär att du får dra ett extremt tungt lass. Jag är imponerad av att du får ihop innebandyn och tre barn, gott kämpat👍. 

- Med en försäsong i full gång. Ett par turneringar och ett par matcher har spelats. Vad är känslan just nu med truppen?
- Att det finns massor av talang i laget och många som verkligen brinner för att utvecklas men man får inte glömma att många aldrig spelat som ordinarie i tvåan och därför kommer det att ta lite tid att få ihop laget. Det vilar ett tungt ansvar på dom rutinerade att driva laget framåt på träningar och matcher för att vi ska lyckas, framför allt när det går tungt. 

- Många spekulerar friskt om lagen i damtvåan. Vad säger du om upplagan kommande säsong?
- Tror inget lag rusar ifrån som Åstorp gjorde förra säsongen. Blir nog jämnare både i botten och toppen. 

- Vad tror du om FCH´s chanser? 
- Kan vi komma bra in i tempot från början så kommer vi att växa efterhand. Vi har ett ruggigt tufft inledningsprogram men vi är helt överrens om målsättningarna och det känns tryggt. 

- Några spelare som du tror kommer sticka ut lite extra under säsongen?
- I vårt lag finns det många som kan överraska. Det blir en helt ny konkurrenssituation och det gäller att ta chansen på träningar och matcher när den dyker upp. Förra säsongen fick alla spela alltid oavsett form, så blir det inte nu och det gäller att hålla uppe humöret om man blir petad. Där har vi som ledare en väldigt stor utmaning framför oss. Så här långt har Carros femma varit jämnast men senast var det Lovisas femma som öste in mål så det finns gott om matchvinnare. 

- Var skulle du säga att du skördar mest framgång? På en padelplan, golfbana eller innebandyplan?

- Absolut inte på innebandyplanen. Padel är grymt roligt men är helt klart bäst på golf om jag får tid att träna, inte annars😃. 

Inga kommentarer: