måndag 12 november 2012

Lärdom!

Man lär sig oerhört mycket av att förlora. Oändligt mycket mer än av att vinna faktiskt. Med facit i hand lärde vi oss ingenting av segern mot Finn. Detta gäller dock bara om man ransakar sig själv och funderar själv vad man kan göra bättre och lyssnar på lagkamrater och tränare som kommer med konstruktiva kritik eller råd. Jag känner en kille som var en fantastisk målskytt på sin tid. Han gjorde i princip alltid minst två kassar och hans kommentar efter matcherna var oftast. "Jag är nöjd, jag gjorde mitt, 2 mål igen" Problemet var bara att laget kanske förlorat med 2-7 och han var nöjd med sin insats, den var viktigare än lagets. Kan vara helt ärlig och säga att han inte var den populäraste killen i laget. Okej om laget vann och han fick stå i centrum, då var allt frid och fröjd men i motgång var han inte killen som lyfte dom andra precis. Han lärde sig aldrig någonting av förlusterna utan tyckte att det var alla andras fel. Lagkamraterna hade varit dåliga, tränaren kass för att inte prata om domarens som hade visat ut honom två gånger helt felaktigt. Av respekt för honom vill jag inte nämna hans namn här och hoppas han inte läser detta eftersom jag gillar honom utanför planen.
Själv är jag precis tvärtom och det är inte heller speciellt bra på den positionen jag sitter på. Jag är oerhört självkritisk och försöker hitta fel på mig själv när laget mår dåligt eller förlorar matcher. Är oerhört tråkig och besviken hela kvällen och ingen rolig människa att var nära. (förlåt Eva). Fördelen är att jag sällan skyller ifrån mig på dåliga domare (även om jag kan vara lite för mycket inne i matcherna ibland och säga saker jag ångrar) eller andra omständigheter utan försöker hitta felen hos mig själv och det jag kan påverka. Var det någon som märkte domarna igår förresten? Tror knappt det var ett domslut som gick att ifrågasätta. Riktigt bra insats där.
Som vanligt efter en förlust så vaknar jag mitt i natten och då börjar hjärnan mala vad jag/vi skulle gjort annorlunda. Detta innebär att jag verkligen analyserar allt och det är kanske bra för oftast hittar jag saker som vi måste tänka på. Analysen från matchen är klar och jag hoppas att mina bägge kollegor kommer att säga något liknande i eftermiddag på vår tränarträff. Fast egentligen hoppas jag att dom säger något helt annat som jag inte tänkt på för då blir det en mycket mer givande stund än om vi alla tycker likadant.
Efter en mil i skogen i det härliga vädret är jag redo att ta nästa steg med detta sköna lag. Hade någon frågat mig igår kväll hade jag nog svarat att jag är fel person för detta jobbet men nu ser jag bara framåt igen.
Intressant utmaning står på programmet på lördagen då vi möter seriens bästa lag hemma i Norrehed. Tror inte att någon förväntar sig något skönspel från vår sida men med hårt jobb och en djävla inställning kommer man långt.
Måste nämna våra sista 30 minuter igår som var riktigt, riktigt bra. Tyvärr hade vi lämnat ett för stort handikapp som blev för svårt att ta igen. Kan vi fortsätta där så blir vi jobbiga för alla. Dessutom gjorde vi 2 mål på 2 powerplay och spelade riktigt bra i boxplay. Framtiden är ljus. Hemma är vi starka!

2 kommentarer:

Anonym sa...

bra bloggat. vi är några stycken som har det likadant. ( vi ledare)

Anonym sa...

Bra blogg Måns och snart kommer min ;) SG