tisdag 14 februari 2012

Bloggen träffar en innebandylegend!

Idag träffar vi något av en legend i skånsk innebandy. Staffan "Spanky" Nordhöj numera tränare i Häljarps framgångsrika damlag som leder den södra trean i stor stil.

För oss som levt med innebandyn nästan sedan den föddes är du en legend i Skånsk innebandy. Berätta om din spelarkarriär
Legend är väl och ta i. Började med innebandy 1976 genom cykelklubben- vi körde mkt Innebandy som extra träning på vintern.Efter några timmar på motionscyklarna.
1979 körde cykelklubbarna turneringar i innebandy under 5 år- de vannt vi varje år.1983 började vi spåna på att starta en förening .
1985 blev det av ,idag kallar man den föreningen för Landskrona IBK Falcons. Värvades till Högaborg, sen blev de i LSK, Norrestad,Falcons.
Häljarp där jag slutade min karriär som aktiv vid 45år.Kort comeback 2007 i HSK.  Levde mycket på min energi och förmåga att rulla bollen i mål.

Och tränarkarriär
Landskrona herr . Landskrona Dam . Falcons.FCH. IBC Engelholm Dam.FBC Malmö . HSK dam-där är jag nu
Några år som  enbart fystränare för ett antal föreningar. FCH herr, FC Rödovre herr o dam,FBC Engelholm dam, FBC Malmö herr.Malmhaug herr.
Mental träning, fysträning med F97 Handbolls tjejer. Utöver föregående uppgifter ett 20 tal individer som jag genom åren hjälpt med allt från mental träning till Fysträning
(Har kanske missat någon och då ber jag dessa föreningar om ursäkt.)

Hur är din filosofi som tränare?Min tränarfilosofi utgår från att ingen är den andra lik och att det är avgörande för resultatet att jag kan anpassa mig till var och varje person. För att kunna förmedla min kunskap som tränare lägger jag stor vikt på just hur jag lär ut. Det är viktigt att spelarna förstår orsak och verkan. Det är min övertygelse att det då blir betydligt lättare att hjälpa sig själv som spelare men även ta till sig mina råd. Innebandy är långt ifrån bara teknik. Det är många bitar som skall falla på plats för att allt ska fungera på banan. Den indivudella fysiken, mentala balans,teknik osv.Den man lär ut på träning skall kunna användas på match. Det jag söker på matcher är kreativa spelare som vågar bryta mönstret och spelare som kan anpassa sig snabbt till nya saker. Målet är att alla skall klara av helheten , helheten är tryggheten och grunden i vårt spel,och den växer för varje pass i HSK.   Framtidens ljus för HSK är alla duktiga ungdomar vi har. Det är även viktigt att alla måste förstå att jobbar man inte hårt och målmedvetet så kommer aldrig resultaten på individnivå.
Det är det tråkiga jobbet som skapar utrymme för det roliga med träningarna med boll. Som ledare lägger man mycket tid på att allt skall bli så bra som möjligt för alla och det är oerhört viktigt att glädjen finns med. Man skall låta gruppen känna av glädjen också…

Det går rykten om att under tiden då du spelade i Viskan så cyklade till träningarna från Landskrona och hit och sedan hem igen. Stämmer det?
JA, det stämmer. Ibland sprang jag till våra hemma matcher i Norrehed. Några säger att det var något fel på mig.Men jag hade för mycket energi i kroppen och var tvungen att göra av med en del för att kunna prestera lugnt och fint på plan. Men från Landskrona har jag knappt 18km till Norrehed .Så det är ju inga avstånd.
När jag fysade FCH killarna så cyklade jag ibland till pålsjö eller så var jag där några timmar innan och rekade lite nya löpspår .
Idag cyklar jag el. springer med cykeln sidan om till träningar i häljarp men det är bara ca 10km- så man har taggat ner ordentligt.

Tony brukar skryta om att han spelat med dig. Hur var det? När jag spelar med honom får jag inte en passning där jag önskar.
Stämmer vi spelade ihop i landskrona även 1 säsong i Högaborg.Härlig go och glad kille. Det med passningar vet jag inte för jag höllt i bollen så mycket jag kunde
Ville inte riskera att inte få tillbaks den. Som du säger han spred bollarna lite överallt, ibland träffa han målet oxå. Men han var hyfsat snabb..

När vi möttes i en träningsmatch i september så slutade det 5-5 och jag var besviken för att vi tappade 5-3 sista minuterna. Jag har totalt omvärderat det resultatet nu när ni spelat 16 matcher utan förlust. Hade du en tanke på att ni skulle gå in och dominera den södra trean så totalt då?
Det var inget som tydde på att vi skulle få oavgjort mot er i den matchen. Men det kändes bra även om vi saknade en del spelare och vårt taktiska spel var långt på plats.
Ni var säkert i samma situation och gick bort er lite i dessa slut minuter.

Nä, det hade vi inte. Det har gått långt över förväntan. Vi hade som mål att vinna 12 matcher. Samt att vara med i topp 5

Kan misstänka att topplagen kanske är bättre i södra men bottenlagen sämre?
Så är det säkert. Tycker dock att bottenlagen har fått mer struktur i sina försvar, men fortsatt lite sämre framåt.
Men det krävs tålamod,kunskap och högt bolltempo för att vinna dessa matcher.
Malmö , malmhaug, stanstad är ju fullt av välutbildade spelare och mycket starkt taktiskt kunnande
Att slå dessa slag känns som en merit

Hur ser du på eventuellt avancemang till div 2 för Häljarp respektive FCH? Har våra lag något att hämta där?
Mkt svårt att säga för HSK del. Har scoutat en hel del på div 2 lagen. Det hjälper ju inte med en massa hedersamma förluster 1-2 , när man väl är där.
Det handlar plötsligt om vikten av att ta poäng. Men om ifall det blir div 2 –så kommer vi att ta det som en rejäl utmaning och fortsätta göra vår grej

Tittat man på de senaste åren så har väl alla som gått upp ramlat ner direkt.
Jag tror de blir oerhört tufft och så fort vi om det blir av med div 2 så kommer vi att börja förbereda oss med hårt arbete redan under april månad.
Det kommer att krävas att få in 3-4 etablerade div 2 spelare i truppen,för att öka konkurransen och utvecklingen.

FCH däremot sa jag redan efter vår träningsmatch att ni vinner er serie enkelt (skönt vi hamnade i varsin div 3) och jag är övertygad med er kompetens på plan och ledarsidan
Kommer att fixa ett nytt kontrakt.Ni bör klara er bland de 6 bästa i div 2.

Vad klarar du på beep-testet?
Man kan undrar varför denna frågan.. Men senast jag gjorde de 50 år gammal. I slutet på en tuff träningsperiod inför mitt senaste Fys uppdrag i Malmhaug
(Man kan ju inte komma dit och inte hänga med grabbarna) Beep 16.8. Ja är jag nöjd. Vet inte. Kör ju inte BEEP så ofta.
Det blir mer Coopers.Bästa resultat 2011 10:10..
Man kan undra vad du har på Beeptesten. Du sprang ju skiten av mig och Chelle i  småbackarna i Schwiez. (Här kan jag flika in att vi var på träningsläger med FCH i Schweiz för drygt 10 år sedan och då skulle vi ut och springa i alptopparna en eftermiddag. Chelle som numera tränar Engelholms obesegrade damlag i tvåan fick syrgas tidigt medan jag hängde med något längre. Spanky såg helt dock helt oberörd ut. Har dessutom aldrig varit i närheten av 16:8 men det är inte många i vårt lag som hänger med mig tyvärr. Det är väl Felle som känns segast oxå kanske Carro som tror hon ska knäcka med med sitt nya liv, ha ha)



HSK betyder mycket för mig, där finns en härlig atmosfär och många att utveckla vidare

FCH betyder också mycket för min del.har varit delaktig där i många år och många minnesvärda fina år.

Vi tackar Spanky för att du tog dig tid. Vi hoppas självklart på derbyn nästa säsong i en division högre upp.



Inga kommentarer: