lördag 25 februari 2012

Mannen bakom kameran!

Idag träffar vi en av mina favoriter i FC Helsingborg. Henric Berggren, mannen bakom kameran som ofta blivit männen bakom kameran eftersom hans son Fredric oxå ofta smyger omkring med en kamera i handen lite varstans. Henric är en mycket populär person i FCH och framförallt i damlaget som tar sig tid att filma och fota även på våra matcher. Han har varit med i FCH så länge jag kan minnas och vi har ofta träffats i olika hallar eller t. ex i Båstad där vi oftast lidit tillsammans när herrarna förlorat mot något lag vi aldrig trodde dom skulle förlora mot. Vi fick tag i Henric när han var på skidsemester i Sälen men snäll som han är så tog han sig tid att svara på lite frågor after ski.

Snabb presentation av dig?
Ung (nåja) man i sina bästa år som alltid gillat innebandy. Startade innebandy-karriären på Råå Fritidsgård för ett knappt halvsekel sedan då det på lördagseftermiddagarna var minidisco (tjejgrej) så vi killar spelade innebandy istället. Spelat på korp/hobbynivå i drygt 20 år i det numera insomnade ”Svårs-laget”. Kom in i FCH 2003 som tränare för P92 då Fredric började spela. Det var också då som innebandyfotograferingen började komma ”in i bilden”.

Du är på plats med din filmkamera överallt. Är det inte tråkigt att se alla snygga mål genom kameran?
Överallt, vet jag inte. Men det blir en och annan match i alla fall.
Du har en poäng där faktiskt. Det är ganska ofta som jag inte riktigt ser hur snygga målen är. Det är först när jag i efterhand sitter och tittar igenom filmklippen som jag ser hur det egentligen såg ut. Men då kan jag å andra sidan se målen om och om igen (och dessutom dela med mig via Youtube)
Ett annat litet bekymmer som jag hade i början var att man alltid måste försöka vara oberörd då egna favoritlaget gör mål. Börjar man jubla och skrika så blir de oftast inte så lyckat i filmklippet! Det har blivit bättre, men fortfarande kan det vara svårt att hålla emot i ett avgörande läge.

Du har blivit en mycket uppskattad besökare på våra matcher. Är det fina spelet eller dom snygga tränarna som lockar?
Tack för uppskattningen, vilket för övrigt är ömsesidigt!
Jag har faktiskt sällan skådat ett damlag med stiligare tränare. Från början trodde jag att de valt er till tränare som en ren ”utseende och fulländad fysik”-grej. Men när jag nu sett damerna i aktion så inser man att ni även besitter ett visst mått av taktiskt kunnande vilket ni fört över till er eleganta laguppsättning.
Spelet damerna visat upp i de matcher jag haft nöjet att titta på är
stundtals en njutning att skåda. Framförallt försvarsarbetet imponerar tycker jag. Truppens bredd är en styrka och det verkar finnas en bra mix av lyxlirare och grovarbetare, ungt och ”inte lika ungt” (man får väl inte säga äldre när det gäller damer) samt individuellt skickliga spelare som kan gå in och avgöra matcher.

Har du följt damerna tidigare säsonger oxå?
Det har jag gjort till viss del. Någon match har det blivit varje säsong de senaste åren, inte minst i Båstad. Minns t ex en spännande match mot Palmstaden i Högastenshallen för ett par år sedan. Det var en kvalmatch som skulle avgöra om FCH fick stanna kvar i tvåan eller ramla ned i trean. FCH hade prickat formen, bjöd på pang-pang-spel och krossade Palmstaden så det blev ett år till i tvåan.

Är det många som ser klippen du lägger in?
Det brukar vara ett par hundra klick, vilket jag tycker är helt OK. Jag tycker att en elit-förening i jämlikhetens namn också ska ha resurser att satsa på ett damlag. Detta får bli mitt lilla sätt att dra mitt strå till stacken och visa upp lite bilder och klipp från matcherna, så de som inte går på matcherna får se vad de missar.

Behöver jag vara nervös att du kommer till vår sista match mot Göinge borta, eller jag kan sitta lugnt med alla kläderna på?
Det har du all anledning att vara. Jag har redan blivit erbjuden en ansenlig summa pengar, transport till och från arenan, övernattning på det lokala hotellet samt samtliga filmrättigheter till hela nattens firande på byn. Onekligen oerhört lockande..!

Märks det väldigt tydligt att Tony solar extra mycket och använder extra mycket hårvax när du ska komma och filma?
Nej, jag tycker han gör rätt i att göra allt som står i hans makt för att efterlikna och leva upp till samma nivå som sin egen idol Mega-stjärnan Björn Ranelid. Har hört att han dessutom la över trehundra spänn på schlager-SMS i omröstningen i lördags. Att de dessutom är vänner på Facebook imponerar.

Ett tips inför herrarnas slutspel för FCHs del?
I år kommer det för första gången på väldigt många år att bli mer än en enda fjuttig slutspelsmatch på IH. Lyckas de dessutom bibehålla nivån från Storvreta-matchen, då ska det bli helt underbart att filma våra blåsvarta hjältar i Malmö Arena i April.

Ni verkar vara en riktig kamera-familj. Hur kommer det sig?
Min morfar var faktiskt en tidig fotoentusiast redan under 30- och 40-talet. Min pappa fotograferade en hel del, det mesta på dia. Jag själv fick min första Instamatic som 12-åring och systemkamera för sådär 30 år sedan. Digitalt blev det 2003. Sedan har detta av någon anledning och möjligen via någon gen tagit sig vidare till Fredric som är en ännu större entusiast än jag. Fredric som man för övrigt kan träffa på nya MediaMarkt på Väla när de öppnar i slutet på mars. Han har fått jobb på – just det – deras fotoavdelning..!

Vi tackar Henric för pratstunden och låter honom fortsätta med Jägermeistern!!!
/MG


Inga kommentarer: