torsdag 1 mars 2012

Dagens profil är:

Idag träffar vi en man som tränat vårt damlag vid två tillfällen faktiskt. Han måste vara riktigt gammal för vid första tillfället var innan föreningen bytte namn till FC Helsingborg. Vi pratar om Ken Karlström. Alltid lika trevligt att träffa på Ken i någon hall tuggandes på en dammsugare, allt som oftast. Är dock fortfarande lite sur på Ken eftersom han inte erbjöd mig plats i bilen när dom åkte till Hamburg för att se Saga och Marillion i höstas. Troligen helt okända band för alla i vårt lag. Ken var i Munka förra säsongen men blev lockad till Råbocka eller om det nu var Skåne Nordväst. Ken reder ut begreppen för oss. Ken har även hjälpt mig att scouta Åstorp så där får vi väl tacka eftersom vi klarat oss ganska bra mot dem.

Berätta lite om dig själv och vilka klubbar du tränat.

Namnet är Ken Carlström, 55 år bor Hyllinge har bott där sedan 1962 med två avstickare, Malmö i sex månader och tre år i Åstorp. Smålänning i grunden, född i Växjö (heja Växjö Lakers!!) Har en dotter på 23 år som bor i Malmö. Min tränar karriär började 1989 och håller fortfarande på, klubbar jag varit i är Hyllinge GIBS, Åby IBK, Högaborg/Viskan, Åstorp/Kvidinge, Vv84 SK, IBC Engelholm, IBK Norrestad (tur för dig Måns : )) FC Helsingborg, MunkaLjungby IBK och nuvarande klubb SKNV. Kanske glömt någon men tror inte det. SKNV är förövrigt vårt arbetsnamn.

Du tillhör Råbocka nu, eller heter det Skåne Nordväst eller Hjärnarp eller vad gäller?

Namnet ja, det har spekulerats mycket om det. Så här är det: Div.2 laget heter Hjärnarps IBK, div 3 laget heter FBC Råbocka och f16 laget heter Hjärnarps IBK/ FBC Råbocka, där jag förövrigt är tränare. Namnet kommer sannolikt att ändras igen nästa säsong allt för att skapa total förvirring : )

Du har tränat några i vårt lag. Vilka är det? Kan du beskriva dom kort?

Jag har ju sett ett par matcher och är inte riktigt klar över vilka som är kvar sedan min tid, men Caroline Holmgren och Denice D´Arcy är i alla fall två av dem.
Caroline är en mycket ödmjuk spelare som ser till lagets bästa. Läser spelet väldigt bra och står ofta rätt i situationerna som uppstår. Denice är väl motståndarbackarnas mardröm. Vänder och vrider, vilket gör att backar oftast blir frusterade då hon är så förbaskat svårfångad. Bra teknik och spelförståelse, sen vet hon ju var målet står : ).
Angelica var med lite, hon spelade ju i b-laget då eller vad de hette. Men visst jag har sett henne utvecklas. Snabb som en vessla och en underbar placeringsförmåga. Ibland känns det som om det är hon som sätter upp farten på spelet.
Johanna givetvis, hur kunde jag glömma henne : ). Hon värvades till FBC Engeholm under min tid. Hur hon sen behandlades där är under all kritik. Hon är en komplett spelare enligt mitt tankesätt. En riktig pådrivare med en brytningssäkerhet över det normala. Djäkligt svår att ta bollen ifrån. Så ska en back agera.

Vad tycker du om div 3 så här långt?

Nja det är stor skillnad på lagen i toppen och botten, både spelmässigt och och organisationsmässigt. Spelkunnandet varierar ganska mycket.

Du är expert på dammsugare. Vilken sort är bäst?

Äntligen får jag visa min expertis i denna deilkata fråga. Konsistens och hållbarhet är viktig i denna fråga. Personligen så tycker jag att dom ska vara mjuka och lite klibbiga när man tar i dem.  Att man också kan lägga in dem i kylen och när man tar ut dom, fortfarande är lite mjuka. Så min favorit är Gilles dammsugare och rekomenderar den varmt.

Du har även tränat min sambo, hur var det?

Eva var eller är ( kan säkert ge mer om det inte var för skadan)  en back som sällan gjorde en dålig match. Med en ypperlig balans i närkamper och mycket svår att ta bollen ifrån. Det var därför jag alltid använde henne i 4 mot 5 spel. Hon kunde själv döda en hel minut och många motståndare retade sig på det. Brytningssäker och läste situationerna på ett mycket bra sätt. Att hon också var kapten tala sitt tydliga språk.

Du värvade henne till IBK Norrestad vilket innebär att du är skyldig till att hon och jag träffades. Vad har du att säga till ditt försvar?

Ja du den värvningen var glasklar från min sida. Jag får väl erkänna mig som skyldig till ert förhållande och samtidigt säga att ni passade ju bra ihop. Kanske värt ett par dammsugare eller ? : )

Kommer du att finnas på plats i hallen eller rent av på bänken på söndag?

Tyvärr så kan jag inte vara på plats då jag själv har bortamatch med F16 mot Röke på samma tid. Men att jag ska se en match till med er är givet.

Ett tips inför söndag?

FCH har ju sett väldigt bra ut och det syns ju även i tabellen. Ert spel överraskade mig i början, väldigt mycket fart och säkra pass, med ett jättebra innebandytänk.  Jag såg tendenserna redan i er träningsmatch mot Köpenhamn. Om nu allt går som det ska så tror jag att ni kommer att klara er bra i div 2. FBC Råbocka har ju lite annorlunda förutsättningar, som nybildad föreningen så har vi inte riktigt landat ännu, men visst det finns många rutinerade spelare i det laget. Klaffar det och alla kan vara med så vet man inte riktigt hur det går. Tipset är ändå att FCH står som segrare när slutsignalen går. Resultatet är svårt att säga på de grunder jag nämnde ovan, men visst ett tips kan jag väl ge mig på: Vinst till FCH med 6-2.

Jag tackar alltid lika glada Ken för pratstunden och önskar lycka till med F 16.

1 kommentar:

Johanna A sa...

Tack Ken för dina ord! De värmer!!!